Vilka underlag ska jag ladda upp till Voitto?

Senast uppdaterad: 2021-10-29

För att vi ska kunna hantera din bokföring måste vi få in underlag för alla affärshändelser som sker i företaget. I vissa fall kommer vi att få detta automatiskt, exempelvis om du använder vår app för löner och fakturering samt vissa integrationer. Men alla andra underlag måste laddas upp till oss.

Efter att du har laddat upp ett dokument måste du också sortera dokumentet för att vi ska veta hur vi ska behandla det. De kategorier som du kan sortera in dokument i är följande:

Så här ska underlagen som laddas upp till Voitto kategoriseras:

Betald utgift

Under denna kategori laddar du upp underlag för utgifter som redan är betalda.

Exempel på underlag:

  • Ett kvitto på för köp som är gjorda med företagets kort
  • En faktura som du redan har betalat, exempelvis innan du blev kund till Dooer.
  • Kreditfaktura från leverantör
Delete

Obetald utgift

Under denna kategori laddar du upp underlag för utgifter som inte är betalda ännu.

Exempel på underlag:

  • En faktura som företaget ännu inte har betalat

För dig som kund till Voitto skapar vi en betalning direkt från systemet, som du enkelt godkänner med en BankID signering.

Delete

Utlägg

Under denna kategori laddar du eller dina anställda upp underlag för utlägg.

Exempel på underlag:

  • Kvitton för köp som är gjorda med ägare eller anställdas privata pengar
  • Fakturor som har betalats med ägare eller anställds privata pengar
Delete

Inkomst

Under denna kategori laddar du upp underlag för er försäljning.

Exempel på underlag:

  • Försäljningsrapport för en period, exempelvis för en vecka eller månad
  • Kundfakturor
  • Utbetalningsrapporter

Om du använder Dooer Fakturering eller annat system som Dooer har en integration med behöver du inte ladda upp några underlag för din försäljning, utan detta hamnar i systemet automatiskt då Voitto har en integration med Dooer. Läs mer om Dooers integrationer här.

Du ska inte ladda upp kreditfakturor från leverantörer som inkomst, dessa laddas istället upp som betald utgift för att hamna rätt i reskontran.

Delete

Övrigt

Under denna kategori laddar du upp övriga underlag som kan vara relevanta för din bokföring.

Exempel på underlag:

  • Besked från Skatteverket
  • Registreringsbevis från Bolagsverket
Delete